بلیط چارتر

بلیط ارزان هواپیما

خرید بلیط هواپیما خارجی

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن افتتاح شد

صبح روز چهارشنبه98/7/5، خبرنگاران مطبوعات، مقامات و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در جایگاه‌های خود بیشتر از چهار ساعت انتظار کشیدند تا شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، لحظاتی پیش از ظهر از راه برسد و وارد محل اجتماعی اصلی ترمینال بزرگ و شیشه‌ای شود که مانند طلا می‌درخشد. او به محض ورود مورد استقبال مقامات فرودگاه قرار گرفت. شی، آخرین فردی بود که در مراسم افتتاحیه‌ی فرودگاه بزرگ داکسینگ سخن گفت و خیلی رسمی و مختصر اعلام کرد:

من، بازگشایی فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن را اعلام می‌کنم.

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

در ادامه‌ی همان روز، جمعیت حاضر در فرودگاه شاهد اولین پرواز از فرودگاه داکسینگ پکن (Daxing International Airport) در یکی از چهار باند آن بودند؛ این افتخاری است که به شرکت هواپیمایی چاینا ساترن (China Southern Airlines)، مهم‌ترین مستاجر داکسینگ، بخشیده شد تا هواپیمای ایرباس A380، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان، را از این فرودگاه به پرواز درآورد.

در ادامه‌ی روز، قرار است پروازهای دیگری نیز از شرکت‌های هواپیمایی دیگر در فرودگاه داکسینگ (کد یاتا: PKX) انجام شود. در ابتدا، تنها پروازهای داخلی از فرودگاه انجام خواهد شد. بخش گمرک و مهاجرت هنوز در این فرودگاه راه‌اندازی نشده است؛ غرفه‌های آن‌ها هنوز خالی است و هیچ نمایشگر کامپیوتری در آن‌ها دیده نمی‌شود.

تا بهار آینده، پروازهای بین‌المللی فرودگاه داکسینگ به ۱۱۲ مقصد در سرتاسر جهان دایر خواهد شد.

فرودگاهی برای آینده

 

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

فرودگاه داکسینگ، فرایندی طولانی از طراحی و ساخت‌وساز را پیمود تا به روز افتتاح برسد. پروژه‌ی ساخت‌وساز با بودجه‌ای بالغ‌بر ۱۱٫۵ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در روزهای اوج کاری، بیش از ۴۰ هزار کارگر در آن مشغول به کار بودند.

فرودگاه داکسینگ که توسط زاها حدید و شریک چینی وی طراحی شده، از معماری پیشگامانه‌ای برخوردار است. این فرودگاه به ترمینالی می‌بالد که وسعتی به‌اندازه‌ی ۹۷ زمین فوتبال دارد. همچنین، قرار است خدمات مربوط‌ به اطلاع‌رسانی درباره‌ی اخبار فرودگاه و پروازها در این فرودگاه به مشتریان، توسط ربات‌ها انجام شود.

 

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

هدف از ساخت فرودگاه که به‌خاطر شکل پنج پر آن که به سالن اصلی متصل شده‌اند، به نام «ستاره‌ی دریایی» معروف است، کاهش مسیر پیاده‌روی مسافران است که مدت‌ها بود از بزرگی و پهناوری قطب‌های فرودگاه عظیم شکایت می‌کردند. مسئولان فرودگاه وعده داده‌اند که بین بازرسی‌های امنیتی و دورترین گیت، بیشتر از ۶۰۰ متر (حدود هشت دقیقه پیاده‌روی) فاصله نباشد.

طراحی داخلی مدرن و براق فرودگاه که تاحدی مدیون ۸ هزار پنجره‌ی سقفی خاصی است که اجازه‌ی تابش نور خورشید به درون سازه را می‌دهد، از زیبایی چشمگیری برخوردار است. مرکز خرید فرودگاه با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های مدرن و با رستوران‌ها و فروشگاه‌های بسیار آماده‌ی خدمات‌رسانی به مسافران است.

خبرنگاران، در بخشی از مراسم افتتاحیه، ضمن یک تور داخلی به بازدید از برخی امکانات فرودگاه شامل «باغ چینی» (China Garden) پهناور فرودگاه در محل اجتماعات بین‌المللی آن مشغول شدند. این باغ چینی، حیاطی اجتماع بین المللی، محوطه‌ای آرامش‌بخش با الهام از سنت‌های چینی است که دورتادور یک دریاچه‌ی ماهی کپور بر پا شده است.

امنیت فرودگاه و اقدامات انجام‌گرفته در این خصوص نیز از نمایشگرها قابل دیدن بود. مسافران با استفاده از دوربین‌های مجهز به تشخیص چهره اسکن می‌شدند. کانترهای فرودشگاه همگی به‌صورت کاملا خودکار عمل می‌کردند. آن‌ها عکس مسافران را ثبت می‌کردند و آن‌ها را به بخش مناسب اعم از بازرسی امنیتی یا گیت خروج ارجاع می‌دادند.

بازار جهانی و در حال رشد مسافرت هوایی

 

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

پیش‌بینی می‌شود فرودگاه داکسینگ بتواند دوران جدیدی را برای سفرهای هوایی از مبدا یا به مقصد پایتخت چین رقم بزند؛ چین به‌شدت نیازمند بازگشایی دروازه‌هایی ثانویه به روی جهان بود. فرودگاه بین‌المللی فعلی پکن به نام Beijing Capital International Airport یا به‌اختصار (PEK)، دومین قطب صنعت هوانوردی در سطح جهان است و اکنون به ظرفیت کامل خود دست یافته است. در شرایط فعلی، افزودن پروازهای بیشتر به این فرودگاه دیگر امکان‌پذیر نیست.

سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر از طریق سه پایانه‌ی آن گذر کردند و به این ترتیب، این فرودگاه را پس از فرودگاه هارتسفیلد - جکسون آتلانتا تبدیل به دومین فرودگاه جهان، از نظر ترافیک مسافران، ساختند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۲، چین بتواند ایالات متحده را که هم‌اکنون عنوان بزرگ‌ترین بازار سفر هوایی جهان را در اختیار دارد، کنار بزند.

اولین هدف عملیاتی فرودگاه داکسینگ، حمل‌ونقل سالانه‌ی ۷۲ میلیون مسافر و ۲ میلیون تن بار تا سال ۲۰۲۵ است. طرح جامع بلندپروازانه‌ی آن نیازمند ساختن هفت باند فرودگاه و حمل‌ونقل سالانه‌ی حداقل ۱۰۰ میلیون مسافر و ۴ میلیون تن بار از طریق فرودگاه است؛ اما موقعیت جغرافیایی داکسینگ موجب نگرانی‌هایی شده است. این فرودگاه در جنوب پکن واقع شده است. پکن، به‌خاطر ترافیک شدیدش از شهرت خوبی در سطح جهان برخوردار نیست. فرودگاه جدید در حدود ۵۰ کیلومتری میدان تیان‌ آن من در مرکز شهر قرار دارد و فاصله‌ای بسیار زیاد با مناطق تجاری اصلی پکن در شرق  شمال آن دارد.

 

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

مقامات، با تلاش برای کوچک جلوه دادن این نگرانی‌ها، می‌گویند آن‌ها چیزی بیشتر از یک فرودگاه ساخته‌اند؛ آن‌ها نتیجه‌ی کار خود را یک قطع حمل و نقلی کاملا یکپارچه می‌نامد که در آینده شاهد خطوط ریلی سریع‌السیر، سرویس‌های بین شهری و قطارهای اکسپرس شهری به سمت فرودگاه خواهند بود که همگی درست زیر ترمینال توقف خواهند کرد.

 

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن / Beijing

 

مقامات فرودگاه داکسینگ وعده داده‌اند که قطارهای اکسپرس فرودگاهی که با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، مسافران را در کمتر از ۲۰ دقیقه به شهر می‌رسانند؛ اما برخی می‌گویند این قطب جدید و ماموت‌وار حمل و نقلی تنها موجب تاخیر بیشتر در پروازهای پکن می‌شود. گفتنی است که در حال حاضر، فرودگاه پکن در مقایسه با سایر فرودگاه‌های جهان، از نظر عملکرد به‌موقع و پروازهای سر وقت،‌ تقریبا در پایین فهرست جای دارد.

موارد مرتبط

عجیب ترین فرودگاه جهان در ژاپن

عجیب ترین فرودگاه جهان در ژاپن

فرودگاه بین‌المللی کانسای، دومین فرودگاه بزرگ کشور ژاپن و در عین حال یکی از عجیب‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود.در ادامه با wizzz.ir همراه باشید

ادامه مطلب